یادداشت و تفسیر
ویژه‌ها
حوادث
گزارش
یادداشت/ رضا آذزی

با نفوذ فرهنگی می‌توان پایه باورهای اجتماعی و مذهبی یک جامعه را متزلزل کرد و تحت چنین شرایطی به سادگی می‌توان ابعاد دیگر نفوذ را هم محقق کرد.

کد خبر: ۱۹۵۴۸
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱

هدف آموزش و پرورش، به حرکت درآوردن فرآیند توسعه همه‌جانبه‌ی بشر است، با فعالیت مداوم‌، جامع و برای همه، در جهت رشد و تکامل انسان، غنای فرهنگ و تعالی جامعه. درپروژه نفوذ؛ آموزش و پرورش از مهم‌ترین درگاه‌ها برای نفوذ و در عین حال از مستعدترین عوامل خنثی‌سازی آن است. شهید مطهری عامل توجه به خرافات و در نتیجه انحرافات مختلف راعدم تفکر و قوه تمیز انسان‌ها می‌داند. بر این اساس رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حفظه‌الله، فرهنگ و ارزش‌های والای فرهنگی را که محصول نظام آموزش و پرورش است، هویت و روح یک ملت و بالاتر از اقتصاد و سیاست بیان فرموده‌اند ، و در کنار آنها همدلی و همزبانی دولت و ملت را عامل رشد و شکوفایی می‌دانند. با توجه به گردآوری اطلاعات، این سؤال مد نظر است که پروژه نفوذ چیست؟ چگونه نفوذ فکری، فرهنگی و سیاسی دشمن شکل می‌گیرد؟ راه‌های مقابله با آن چگونه است؟

باعنایت به حساسیت امر،هدف این نوشتار نیز شناسایی عوامل نفوذ دشمن و هم چنین کنترل و مقابله با آن بر اساس روشنگری و ارائه راهکارها و راهبردهای مناسب از طریق نهاد آموزش و پرورش  است، که در متن آمده است.

درفرهنگ «معین»، نفوذ به معنی اثر کردن در چیزی و داخل شدن در چیزی است. بنابراین، معنای حقیقی نفوذ، اصابت تیر به هدف است ولی به طور استعاری در معنای اثرگذاری در طرف مقابل به کار می‌رود. معمولاً واژه نفوذ، معنای منفی را به ذهن‌مان متبادر می‌کند؛ بنابراین، وقتی یک گوینده حکیم به دفعات از این واژه استفاده می‌کند، یعنی او نسبت به شرایط هشدار می‌دهد و تلاش دارد مخاطبان را هوشیار کند. نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی زیربنای نفوذ در زمینه‌های دیگر را رقم می‌زند. با نفوذ فرهنگی است که می‌توان پایه باورهای اجتماعی و مذهبی یک جامعه را متزلزل کرد و تحت چنین شرایطی به سادگی می‌توان ابعاد دیگر نفوذ را هم محقق کرد. به همین منظور همواره، با هجوم فحشا و خشونت در فضای مجازی مواجه هستیم به گونه‌ای که مطابق آمار روزانه بیش از یکصد هزار سایت در دنیا متولد می‌شود و هفته‌ای 80 هزار سایت تنها با انگیزه مجرمانه شکل می‌گیرد.

شهید مطهری در بحث نسبت عقل و علم، اشاره به توصیه اکید اسلام به علم‌‌آموزی و نیز چندین برابر به ایجاد قوه تفکر و تعقل نموده‌‌اند. نبود تفکر و قوه‌ تمیز، انسان را قائل به خرافات می‌کند؛ هم‌چنان که در حادثه‌ فوت فرزند دو ساله رسول خدا(ص)، مردم هم‌زمانی خورشیدگرفتگی را علت این حادثه می‌دانستند؛ در حالی‌که پیامبر(ص) بی‌درنگ به منبر رفتند و فرمودند این واقعه، هیچ ربطی به مرگ فرزند من نداشت. به فرموده شهيد مطهري، بصيرت نداشتن در دين و عمل، پديدآورنده کج فهمی‌هایی همچون خوارج است. بر این اساس آموزش وپرورش وظیفه‌ی حفظ، انتقال وگسترش میراث فرهنگی جامعه رابرعهده دارد. توفیق و شکست برنامه‌های توسعه در ابعاد مختلف در سایه تلاش و مساعدت معلمان بطور خاص و مردمان یک جامعه بطورعام بستگی دارد.

تجارب کشورهای موفق نشان می‌دهد که پیشرفت و دستیابی به قله‌های ترقی در سایه کوشش و تلاش معلمان میسر است. بنابراین آموزش و پرورش از مهم‌ترین درگاه‌ها برای نفوذ و در عین حال از مستعدترین عوامل خنثی‌سازی آن است که هوشیاری کامل مسئولین، فرهنگیان، دانش‌آموزان وخانواده‌های آنها را بیش از پیش می‌طلبد و می‌طلبد با حضور منسجم و دشمن‌شکن درهمایش‌های مختلف، این هوشیاری را به رخ جهانیان کشانده شود.

آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت دارای مفهوم و کاربرد گسترده، پیچیده، و مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه‌تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب‌نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف‌نظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند سوادآموزی، کارآموزی، بارآوردن، پروردن، تأدیب، اجتماعی کردن، و... نیز جزئی از آموزش و پرورش محسوب می‌شوند یا با آن هم‌پوشی دارند. بیشترین توجه سلطه‌گران غربی به تهاجم فرهنگی علیه اسلام و نهادهای آن بوده است و سعی شده تا این فرهنگ غنی را از اساس و پایه سست نمایند که نمونه آن در اقدام سریع پیرامون کتاب کفر آمیز آیات شیطانی بروز کرد.

 درباره‌ی مفهوم آموزش وپرورش باید در نظر داشت که آموزش و پرورش منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی به طور مشخص آموزش و پرورش منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه آموزش و پرورش برای همه، و در هر زمانی (زگهواره تا گور) و هر مکانی است. گر چه اهداف معلمان فراتر از اندیشه و تفکر ماست. اما به طور عمده می‌توان از جمله اهداف عمده معلمان تربیت سالم فرزندان جامعه، انکشاف و ترقی جامعه است. ولی عموماً معلمان کوشش می‌کنند، هرچه زودتر و سریع‌تر فرزندان جامعه، علاوه بر تفکر سالم و هویت ملی به فیض و کمال علم و دانش برسند. 

معلم نمونه، بر دانش آموز خود نفوذ معنوی دارد. به هر میزان که کمالات معنوی و علمی معلم گسترده‌تر باشد، به همان نسبت نفوذش بیشتر خواهد بود. بنابراین مبدأ هر دگرگونی سیاسی، فکری و فرهنگی در شاگردان همین نفوذ معنوی معلم است؛ مثلاً مرحوم علامه، سیدمحمدحسین طباطبایی، بزرگ مفسر شیعه و صاحب تفسیر کبیر المیزان، تحت نفوذ معنوی استاد خویش، مرحوم میرزا علی آقای قاضی(ره)، به اوج مراتب علمی، اخلاقی و فلسفی رسید. هم چنین استادشهید مرتضی مطهری به شدت تحت تاثیر معنوی استاد خویش حضرت امام(ره) بوده است. بي‌شك نهاد آموزش و پرورش كه از مدرسه تا عالي‌ترين سطح تحصيلات دانشگاهي را در بر مي‌گيرد، نقشي حياتي در بيداري فرهنگي يك جامعه اسلامي دارد. مقام معظم رهبري به اين نكته حساس در بيانات خويش اشاره كرده و فرموده‌اند: «هدف فشار دشمن در جبهه نظامي- سياسي و اقتصادي، ایجاد فقر، و ضربه زدن در جبهه فرهنگي است. اگر آمريكا به اين نتيجه برسد كه مي‌توان آموزش و پرورش ايران را چنان تغيير داد كه در چند سال آينده از انقلاب خبري نباشد، ديگر اصراري بر محاصره اقتصادي خود نخواهد داشت.»

در نهایت اینکه آموزش و پرورش محور توسعه سیاسی‌، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و به تعبیر مقام معظم رهبری سنگ زیربنای توسعه کشور، آموزش و پرورش است لذا از این رو می‌تواند هدف دشمن در پروژه نفوذ باشد و همچنانکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، اگر آمريكا به اين نتيجه برسد كه مي‌توان آموزش و پرورش ايران را چنان تغيير داد كه در چند سال آينده از انقلاب خبري نباشد، ديگر اصراري بر محاصره اقتصادي خود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

نویسنده: رضا آذری


 

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 1
محمد منتی
|
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
0
0
با سلام متن حاضر راجب خیلی نکات وکمبودهای موجود در نظام آموزشی اشاره کرده که باعث تقویت وتوسعه فرهنگ آموزشی می باشد وبه روز وعلمی نگاشته شده است . با تشکر

نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: