یادداشت و تفسیر
پروژه آمریکایی تغییر دولت عراق سید‌محمدمهدی غمامی
پروژه آمریکایی تغییر دولت عراق
پیوستن به اوراسیا؛ خوب یا بد محسن زنگنه
پیوستن به اوراسیا؛ خوب یا بد
چرا از ترامپ متشکریم؟ حسین رجایی
چرا از ترامپ متشکریم؟
انتخابات و جریان نفوذ! محمدکاظم انبارلویی
انتخابات و جریان نفوذ!
چرا درِ این جاسوسخانه را نمی‌بندید؟! حسین شریعتمداری
چرا درِ این جاسوسخانه را نمی‌بندید؟!
روشنگری رهبر انقلاب درباره کارشکنی جمعیتی مسئولان میانی صالح قاسمی
روشنگری رهبر انقلاب درباره کارشکنی جمعیتی مسئولان میانی
پایان سومین قصه و آغاز قصه چهارم! مهدی فضائلی
پایان سومین قصه و آغاز قصه چهارم!
20 نکته در باب گفتمان مقاومت محمدکاظم انبارلویی
20 نکته در باب گفتمان مقاومت
آرشیو
امام و رهبری
معامله قرن با همت و ایمان جبهه مقاومت محکوم به شکست است رهبر معظم انقلاب:
معامله قرن با همت و ایمان جبهه مقاومت محکوم به شکست است
کاهش تعهدات هسته‌ای فیلم/ بین سطورِ
کاهش تعهدات هسته‌ای
صفت‌های برجسته‌ اخلاقی شرح حدیث اخلاق
صفت‌های برجسته‌ اخلاقی
رهبر انقلاب سه عضو فقهای شورای نگهبان را منصوب کردند طی احکام جداگانه صورت گرفت
رهبر انقلاب سه عضو فقهای شورای نگهبان را منصوب کردند
آرشیو
حوادث
هشت مصدوم در برخورد سه دستگاه خودرو در جاده ونایی بروجرد تصادف رانندگی
هشت مصدوم در برخورد سه دستگاه خودرو در جاده ونایی بروجرد
غرق شدن دختر بچه 6 ساله در آبشار آب‌سفید الیگودرز حادثه
غرق شدن دختر بچه 6 ساله در آبشار آب‌سفید الیگودرز
10 هزار قرص متادون در بروجرد کشف شد فرمانده انتظامی بروجرد:
10 هزار قرص متادون در بروجرد کشف شد
آرشیو
گزارش
اجاره بهای خانه‌های من صلوات است بر محمد و آل محمد (ص) «صاحب‌خانه‌ صلواتی» ایران را بشناسید
اجاره بهای خانه‌های من صلوات است بر محمد و آل محمد (ص)
شکر خدا سرطان دارم من مهدی شادمانی‌ام!
شکر خدا سرطان دارم
 400 سال جنگ بر سر یک آبراهه باریک! داستان خبرسازترین تنگه دنیا
400 سال جنگ بر سر یک آبراهه باریک!
جمع‌آوری یک میلیارد ریال برای سیل‌زدگان مسجدی که ۵۰۰ نیازمند را زیر پوشش دارد/
جمع‌آوری یک میلیارد ریال برای سیل‌زدگان
برنامه‌ای که زندگی مشترک را آموزش می دهد بفرمائید کامتان را شیرین کنید!/
برنامه‌ای که زندگی مشترک را آموزش می دهد
در خانه‌تان بمانید و میلیونر شوید! جولان سودجویان؛
در خانه‌تان بمانید و میلیونر شوید!
آرشیو
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطرح کرد؛

حجت‌الاسلام ذوعلم در خصوص قانون حذف کنکور گفت: باید کارگروهی از سوی قوای سه گانه برای تعیین تکلیف آن تشکیل شود.

کد خبر: ۲۱۹۱۰
تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۳

خبرنگار: دولتیاری/حذف کنکور نیازمند تشکیل کارگروهی با حضور رؤسای قوای ۳ گانه است / برای توانمند سازی معلمان ضعیف عمل کردیمبه گزارش لرسو؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های برنامه‌ریزی درسی اظهار کرد: امروزه کنکور به عنوان مقبول‌ترین شیوه ارزشیابی برای ورود به آموزش عالی در نظر گرفته شده است و هنوز نتوانستیم در سازمان این موضوع را تغییر دهیم.

 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تبعاتی که کنکور برای دانش آموزان دارد، افزود: روز بعد از کنکور بسیاری از دانش آموزان با افسردگی و ناراحتی مواجه می‌شوند،  بنابراین باید شیوه‌های تغییر کنکور مورد توجه قرار گیرد و ۸۰ درصد جهت دهی به محتوای آن به سمت سازمان پژوهش و تعلیم و تربیت عمومی سوق داده شود.
 
وی با انتقاد از توسعه کنکور به مقاطع تحصیلی پایین‌تر گفت: هنوز در برخی دبستان‌های ما، مطالبی را می‌آموزند که نیازی به آن ندارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: باید کاستی‌ها را بپذیریم، چراکه در بین ۱۴ میلیون دانش آموز ، ممکن است برنامه‌ریزی‌های اشتباهی وجود داشته باشد؛ برای مثال ۳۰ درصد از نظام ارزشیابی موجب انحراف در نظام آموزشی شده است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه موضوع کنکور و تعیین روش‌های جایگزین آن قابل حل است، تصریح کرد: این موضوع باید در میان بخش‌های بالایی کشور هم مطرح شود همانطور که رئیس مجلس قبل‌تر در این باره اظهاراتی داشت؛ باید سعی کنیم روشی را در نظر بگیریم که تبعات کنکور را به حداقل برساند.
 
وی به موضوع قانون حذف کنکور و تغییر شیوه ارزشیابی آن اشاره کرد و گفت: در این موضوع بار کارشناسی به سازمان پژوهش واگذار شد، اما هنوز هم استقلال نظر در این موضوع دیده نمی‌شود؛ بنابراین رؤسای قوای سه گانه باید مستقل از سازمان پژوهش و سازمان سنجش به دور از شتاب‌زدگی راهکاری برای حذف کنکور داشته باشند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره برگزاری آزمون پایه هفتم مدارس تیزهوشان گفت: برخی نقد جدی به آن دارند و برخی آن را مثبت می‌دانند که در این زمینه به جمع‌بندی روشنی نرسیدیم و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین وظایف وزیر آموزش و پرورش تعیین و تکلیف این موضوع است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معلمان را به عنوان شریک در برنامه‌ریزی، مدیریت محتوایی دانست و اظهار کرد: ساز و کار‌هایی که برای توانمندی معلمان در نظر گرفته می‌شود باید تقویت کنیم که در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردیم و حالا به دلیل مشکلات مالی، آزمون‌های الکترونیکی جایگزین دوره‌های ضمن خدمت حضوری شده‌اند.
 
وی به موضوع سیاست چند تألیفی کتاب‌های درسی هم اشاره کرد و گفت: با این موضوع کاملاً موافق هستم، اما باید بستر تشکیلاتی آن را محقق کنیم و هنوز سند مصوبی برای استاندارد‌های آن نداریم که با اصلاح ساختاری امیدواریم این موضوع محقق شود و بتوانیم بازه زمانی برای برنامه‌ها داشته باشیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم تأکید کرد: ارزشیابی پایانی باید مبتنی بر محتوای کتاب‌های درسی باشد،  در حالی‌که خانواده‌ها در ۳ سال پایانی دوره دبیرستان خواستار تبیین نکات کنکوری به فرزندانشان هستند که باید این شرایط را اصلاح کنیم.
 
وی درباره موضوع حجم کتاب‌های درسی با اشاره به اینکه در این زمینه اختلاف نظر‌های بسیاری وجود دارد، گفت: پیشنهاداتی را به شورای عالی آموزش و پرورش فرستادیم و مصوبات آن را اجرایی می‌کنیم هر چند به موضوع کتاب‌ها نقد‌هایی وارد است، اما هیچ کاری صد درصد موافق ندارد.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: یکی از مشکلات ما فرآیند اجراست؛ برای مثال وقتی درس تفکر و پژوهش را وارد برنامه درسی کردیم، آیا معلم توانمند در این زمینه داشته‌ایم یا خیر؟. هر چند روند کلی کار ما کاهش تنوع و سبک کردن کوله پشتی دانش آموزان است، اما در فرآیند اجرا با مشکلات متعددی مواجه هستیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان کرد: در سازمان پژوهش فقط به متخصصان برنامه‌ریزی درسی نیاز نداریم، بلکه نیازمند متخصصان رشته‌های دیگری هستیم که اکنون با آن‌ها ارتباط داریم علاوه بر آن با انجمن برنامه‌ریزی درسی و متخصصان آن تعامل داریم تا بازخورد‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنیم.
 
وی در واکنش به موضوع مافیای دفتر تألیف گفت: طراحی و برنامه‌ریزی درسی ۱۱ حوزه یادگیری را شامل می‌شود که تعیین استاندارد‌ها بخش تألیف کتب درسی را تفکیک می‌کند و همین موضوع اتهاماتی که به دفتر تألیف وارد است از بین می‌برد؛ بنابراین باید به جایی برسیم که هر کارشناس در صورت توانایی بتواند کتاب درسی تألیف کند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
برچسب ها: کنکور معلمان 
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: