چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳ 2024 - 07 - 03 ساعت :
» اجتماعی » آغاز به کار پروژه بین‌المللی بازآفرینی شهری «اربینت» در خرم‌آباد
اجتماعی - اقتصادی - پیشنهاد سردبیر - تاپ 2 - سایر - گزارش

آغاز به کار پروژه بین‌المللی بازآفرینی شهری «اربینت» در خرم‌آباد

۳۰ مهر, ۱۳۹۸ 4۰

طی مراسمی کارگروه آموزشی پروژه بین‌المللی اربینت(URBiNAT) با مشارکت اتحادیه اروپا و مشارکت شهروندان در انتخاب راه حل‌های طبیعت بنیان در بازآفرینی شهری محدوده خرم‌آباد قدیم، در محل سالن همایش اتاق بازرگانی لرستان آغاز به کار کرد.

پروژه اربینت از طریق ایجاد کریدورهای سلامت با هم‌آفرینی راه‌حل‌های طبیعت‌بنیانِ مشترک اجتماعی، زیست‌محیطی و قابل عرضه در بازار به عنوان محرک های بازآفرینی سکونتگاه های اجتماعی عمل می کند.

اربینت(URBiNAT) بر بازآفرینی و ادغام محله‌های محروم مسکونی با استفاده از راه‌حل‌های طبیعت‌بنیان نوآورانه و جامعی متمرکز است که متضمن پایداری و تجهیز نیروهای محرک برای همبستگی اجتماعی است. اقدامات بر روی فضای عمومی برای ایجاد روابط مشترک جدید شهری، اجتماعی و طبیعت‌بنیان به کمک شهروندان در داخل و بین محله‌های مختلف متمرکز خواهند شد.

این کارگاه از امروز ۲۹ مهر ماه به مدت ۴ روز در خرم‌آباد برگزار می‌شود. قرار است این پروژه بازآفرینی شهری اربینت به مدت ۵ سال در خرم‌آباد انجام شود. 

انتخاب خرم‌آباد به عنوان پایلوت  اجرای طرح اربینت(URBiNAT) اتحادیه اروپا

محمد خاکی نایب رئیس اتاق بازرگانی لرستان در این مراسم گفت: این طرح بزرگترین طرح اتحادیه شهری اروپا است که با هدف بکارگیری ایده‌های ناب و فناور محور که یکی از پروژه‌های آن پروژه اربینت است انجام می‌شود.

وی در مورد نحوه اجرایی این طرح افزود: طرح بازآفرینی شهری در این طرح طبیعت بنیان است و در آن با مشارکت شهروندان محله‌های قدیمی به محله‌های توسعه یافته متصل می‌شوند که محله پشت بازار خرم‌آباد به این منظور انتخاب شده است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: پروژه بازآفرینی شهری اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۸ در چند کشور اروپایی آغاز شده است و در چند کشور غیر اروپایی از جمله خرم‌آباد نیز انجام می‌شود. 

وی در ارتباط با نحوه انتخاب خرم‌آباد جهت اجرای این پروژه اظهار داشت: ما از سال ۹۶ پروژه‌‌ای با همکاری اتاق ایران و وزارت راه و شهر سازی به اتحادیه اروپا جهت اجرای طرح بازآفرینی شهری اربینت به اتحادیه اروپا معرفی کردیم که نهایتا معیارهایی که برای بازآفرینی شهری اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده بود با همکاری شهرداری خرم‌آباد برای اجرای طرح اربینت، کسب شد.

خاکی در بیان اهمیت پروژه بازآفرینی شهری خرم‌آباد با مشارکت اتحادیه اروپا، عنوان کرد: با توجه به اینکه یک پروژه بین‌المللی است می‌طلبد همه مسوولان و دستگاه‌ها ما را اجرایی کردن آن کمک کنند چرا که موفقیت در این طرح می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار به خرم‌آباد بسیار موثر باشد.

وی تاکید کرد: رسالت ما در این حوزه بسیار سنگین است و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

نایب رئیس اتاق باززرگانی لرستان یادآور شد: شهرداری خرم‌آباد و اتاق بازرگانی لرستان متولیان اصلی اجرای طرح بازآفرینی شهری با مشارکت اتحادیه اروپا در خرم‌آباد هستند.

آینده روشنی پیش روی خرم‌آباد است

اسد عبدالهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان نیز در این مراسم بیان کرد: معمولا در تقسیم بندی شهرها انواع مختلفی داریم و اعتقاد بر این است که خرم‌آباد یک شهر خدماتی است که در ادوار مختلف کاربردهای مختلفی داشته و با تغییرات صورت گرفته امروز شهر خرم‌آباد ۳۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

وی افزود: خرم‌آباد با ساختار طبیعی خود دارای ویژگی خاص خود است و از محدود شهرهایی به شمار می‌رود که ساختار ایلاتی دارد.

معاون استاندار لرستان گفت: خرم‌آباد ویژگی‌های منحصر به فردی دارد مانند وجود دریاچه زیبا و طبیعی کیو در داخل آن و یا آبشارهای زیبایی که در اطرف شهر وجود دارد و در نوع خود بی‌نظیر هستند.

عبدالهی بیان داشت: آینده خرم‌آباد و لرستان امیدوار کننده است چنانکه آزادراه شمال به جنوب از این منطقه عبور می‌کند و در بحث راه ظرفیت‌های خوبی وجود دارد.

وی آینده خرم‌آباد را امید بخش ترسیم کرد و اظهار داشت: از آنجایی که پروژه بازآفرنی شهری اربینت با انجام مطالعات پیش می‌رود می‌توان به موفقیت آن امید زیادی داشت.

پروژه اربینت در خرم‌آباد ۵ سال طول می‌کشد

محسن عامری مدیر سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: طرح بازآفرینی شهری اربینت اتحادیه اروپا در ۱۱ کشور به صورت غیر مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود.

وی افزود: این پروژه در ۵ کشور غیر اروپایی اجرا می‌شود که خرم‌آباد و یکی از شهرهای کشور چین یکی از آنها هستند.

مدیر سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا در شرایط تحریم را اقدامی موفق ارزیابی کرد و گفت: کل پروژه اربینت ۵ سال طول می‌کشد که ۲ سال آن مربوط به مطالعه و شناخت از محیط است تا راهکارهایی که ارائه می‌شود برای محیط و منطقه مفید باشد.

عامری در پایان تاکید کرد: امیدواریم از این فرصت برای کشورمان و برای شهر خرم‌آباد استفاده کنیم.

در ادامه دکتر عطا حسن پور باستان شناس و لرستان پژوه مطرح توضیحاتی در ارتباط با پیشینه و نحوه شکل گیری شهر خرم‌آباد از چند هزار سال پیش تا به امروز ارائه کرد و به بیان مشخصات و ویژگی‌های تاریخی در شهر خرم‌آباد پرداخت./فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×