شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳ 2024 - 07 - 06 ساعت :
» اقتصادی » بالانشینی لرستان در جدول تورم/ «مسکن» مقصر اصلی است!
اقتصادی - پیشنهاد سردبیر - تاپ - سایر - گزارش

بالانشینی لرستان در جدول تورم/ «مسکن» مقصر اصلی است!

۲۲ مهر, ۱۳۹۸ 4۰

طی چند روز گذشته میزان تورم نقطه‌ای و ۱۲ ماهه استان‌های کشور اعلام شد.

 یکی از مهم‌ترین نکات این جدول رتبه بالای لرستان در دو حوزه تورم نقطه‌ای و ۱۲ ماهه بود، به‌طوری‌که در تورم نقطه‌ای لرستان با ۴۳ درصد جایگاه دوم و در تورم ۱۲ ماهه با ۵۰ درصد جز پنج استان اول قرار داشت.

این میزان تورم در لرستان در حالی است که میانگین کشوری برای تورم نقطه‌ای عدد ۳۵ و برای تورم ۱۲ ماهه عدد ۴۳ را نشان می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند آنچه باعث شده تا لرستان در رتبه‌های بالای جدول تورم قرار گیرد مشکلاتی است که در حوزه مسکن این استان وجود دارد؛ چنانکه بازار مسکن در لرستان از شرایط مناسبی برخوردار نیست و به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری در آن تحت تاثیر افراد غیر متخصص و بعضا دلال انجام می‌شود.

در هر صورت از آنجایی که نرخ بیکاری نیز در لرستان بسیار بالا بوده و وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیاری از خانوارهای لرستانی شرایطی بدتر از نرم کشوری دارد، وجود این تورم به نوعی غیر قابل پذیرش بوده و انتقادات بسیاری در این زمینه به مسوولان اقتصادی استان وارد است.

به منظور واکاوی بهتر این موضوع گفت‌وگویی کوتاه با بهزاد منصوری مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان انجام داده‌ایم که در ذیل آمده است.

وضعیت لرستان در تورم کالاهای خوراکی متعادل است

بهزاد منصوری در ارتباط با رتبه بالای لرستان در حوزه تورم نقطه‌ای و ۱۲ ماهه اظهار داشت: بالا بودن میزان تورم نقطهٔ و ۱۲ ماهه طی سال گذشته باعث شد تحقیقات زیادی در ارتباط با چرایی بالا بودن آن در لرستان انجام شود.

وی بابیان اینکه برای محاسبه میزان تورم دو حوزه کالاهای خوراکی و آشامیدنی و کالاهای خدماتی موردبررسی قرار می‌گیرند، افزود: در حوزه کالاهای خوراکی لرستان طی ۶ ماهه گذشته معمولاً در رتبه‌های هفت ‌تا ۱۵ قرار داشته است.

 مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان بیان کرد: میزان فاصله استان‌های کشور در حوزه خوراکی بسیار کم است و اختلاف قیمت زیادی بین رتبه هفت و ۱۵ وجود نداد.

نرخ بالای مسکن و اجاره‌بها مهمترین علل جایگاه بالای لرستان در تورم

منصوری با اشاره به حوزه کالاهای خدماتی که در تعیین نرخ تورم نقش زیادی دارند، تصریح کرد: پس از بررسی‌های زیاد متوجه شدیم که در این حوزه میزان تورم لرستان بسیار بالا بوده که علت اصلی آن نرخ بالای مسکن و اجاره‌بها در استان است.

تورم کالاهای خدماتی لرستان، بیشترین مقدار در کشور است

وی با عنوان کردن این موضوع که لرستان در حوزه کالاهای خدماتی از ابتدای امسال تا به امروز رتبه‌ای بین چهارم و اول داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: متأسفانه رتبه لرستان در ماه‌های مرداد و شهریور در حوزه تورم کالاهای خدماتی در کشور اول بوده و همین عامل باعث جایگاه فعلی استان شده است.

کمبود عرضه مسکن، تأثیرگذاری شبکه‌های مجازی بر قیمت و تعیین نرخ توسط افراد غیر کارشناس مهم‌ترین مشکلات حوزه مسکن لرستان

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان عنوان کرد: برای کاهش میزان تورم استان بایستی مشکلات حوزه مسکن را حل کنیم که در حال حاضر بر اساس نظر کارشناسان کمبود عرضه مسکن، تأثیرگذاری شبکه‌های مجازی بر قیمت و تعیین نرخ توسط افراد غیر کارشناس مهم‌ترین مشکلات این حوزه در لرستان است./فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×