دوشنبه , ۱۱ تیر ۱۴۰۳ 2024 - 07 - 01 ساعت :
» اجتماعی » لرستان؛ سرزمین جاذبه‌های ناشناخته و بکر/ کلید توسعه استان در دست گردشگران
اجتماعی - پیشنهاد سردبیر - تاپ 2 - سایر - گزارش

لرستان؛ سرزمین جاذبه‌های ناشناخته و بکر/ کلید توسعه استان در دست گردشگران

۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ 4۰

به نظر می‌رسد با وجود جاذبه‌های فراوان صنعت گردشگری در لرستان آن‌چنان که بایدوشاید تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از راهکارهایی که می‌تواند در رونق صنعت گردشگری استان نقش داشته باشد معرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی است، که در این میان تورها و فعالان گردشگری در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها می‌توانند در جذب گردشگر ایفای نقش کنند.

پس از سیل فروردین‌ماه شاهد برخی نگرانی‌ها از سوی تورهای گردشگری مختلف در سراسر کشور بودیم، اما ظرف چند روز گذشته یکی از تورهای گردشگری کشور به مدت سه روز در استان حضور داشته و از نزدیک وضعیت استان و جاذبه‌های گردشگری را مشاهده کردند.

به نظر می‌رسد برای رونق هرچه بیشتر تورهای گردشگری در راستای توسعه این صنعت مهم علاوه بر معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی باید فرهنگ غنی استان نیز به گردشگران عرضه شود.

روز گذشته همراه با تور آشناسازی فعالان گردشگری کشور با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان از تالاب «ازگن» واقع در منطقه «چم‌چیت» شهرستان دورود بازدیدی داشتیم تا این منطقه گردشگری بیشتر مورد توجه و نگاه فعالان گردشگری قرار گیرد.

ضرورت معرفی جاذبه‌های گردشگری

در همین راستا یک فعال گردشگری با اشاره به اینکه وجود طبیعت زیبا و بکر لرستان انسان را به فکر وا می‌دارد، گفت: وجود آبشارهای زیبا، منازل روستایی، پوشش جنگلی، رودخانه‌های خروشان و دیگر جاذبه‌های استان چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

علی سعادت افزود: با وجود این همه زیبایی اما مردم از این جاذبه‌ها آگاه نیستند، بنابراین به نظر می‌رسد معرفی این ظرفیت‌ها باید در دستور کار متولیان گردشگری و البته فعالان گردشگری قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری تورهای گردشگری و دعوت از لیدرهای گردشگری دیگر استان‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند باعث جذب و توسعه گردشگری لرستان باشد.

سعادت با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های گردشگری برای جذب گردشگر نیز عنوان کرد: نمی‌شود انتظار ورود گردشگر را داشت اما فضا و زیرساخت برای آن‌ها فراهم نباشد، وجود طبیعت زیبا و آثار تاریخی به‌تنهایی برای ورود گردشگر کافی نیست.

ضعف در تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری

یکی از لیدرهای گردشگری استان البرز که تحت تأثیر جاذبه‌های گردشگری لرستان قرار گرفته، بیان کرد: مناظری در استان زیبای لرستان وجود دارد که نمی‌توان به هیچ زبانی توصیف کرد، همین مسیری که برای بازدید از تالاب ازگن طی کردیم بدون اغراق باید گفت جلوه‌ای از هنرمندی خداوند است.

مریم عظیمی افزود: اما چالشی که باید مطرح کرد عدم اطلاع از ظرفیت‌هایی گردشگری استان است که دلیل آن ضعف در تبلیغات و معرفی جاذبه‌های استان است، درصورتی که امروز گردشگری یکی از پردرآمدترین حوزه‌ها است.

وی به فرهنگ غنی استان نیز اشاره و گفت: لرستان علاوه بر طبیعت بکر، آثار تاریخی و فرهنگی دارای آداب و رسومی است که هرکدام به‌تنهایی می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگران باشد.

این گردشگر خاطرنشان کرد: برگزاری سیاه‌چادر، غذاهای محلی موسیقی لری که بدون شک یکی از غنی‌ترین موسیقی‌های کشور است نقش مهمی در جذب گردشگر دارد، به نظر می‌رسد برگزاری چنین تورهایی در معرفی آثار گردشگری استان بسیار مهم است.

برنامه‌ای برای تغییر دیدگاه گردشگران پس از سیل

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان نیز در حاشیه برگزاری تور گردشگری گفت: قطار گردشگری برای اولین بار قبل از سیل در استان به راه افتاد، اما با بروز سیل ۵۰۰ نفر از گردشگران استان را از دست دادیم، همچنین ۹۰ درصد تورهای مراکز اقامتی، پذیرائی و دفاتر خدمات مسافرتی استان کنسل و به لحاظ اقتصادی متحمل خسارت‌هایی شدند.

مهدی بهاروند افزود: برای از بین رفتن دیدگاه منفی که پس از بروز سیل بین گردشگران ایجاد شد و با توجه به اینکه در فصل گردشگری قرار داریم اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری تور آشناسازی با جاذبه‌های گردشگری استان کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این تور از فعالان گردشگری، دفاتر مسافرتی، راهنمایان گردشگری، فعالان رسانه و افرادی که ارتباط با فرستادن گردشگر دارند از اقصی نقاط کشور دعوت کردیم، عنوان کرد: به دلیل اندک بودن وقت و برای اینکه شاهد حضور گردشگران در استان باشیم علاوه بر ارائه کلیپ‌هایی در معرفی جاذبه‌های گردشگری پک‌هایی تبلیغاتی نیز تهیه کردیم.

معاون گردشگری لرستان افزود: امسال حدود ۳۹۰ هزار نفر گردشگر که شب اقامتی بوده‌اند در استان حضور داشتند که نسبت به سال‌های قبل بسیار کمتر بوده، امیدواریم با برگزاری این برنامه‌ها این کمبود جبران شوند. معرفی جاذبه‌هایی که کمتر دیده شدند

بهاروند به روستای هدف گردشگری دورود یعنی دره اسپر نیز اشاره و تصریح کرد: این روستا با همکاری اداره کار به‌عنوان روستای بدون بیکار انتخاب و در همین راستا چند اقامتگاه بوم گردی ایجاد شد.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از اهداف این برنامه آشنایی با جاذبه‌های گردشگری است که کمتر معرفی‌شده‌اند، به‌عنوان نمونه تالاب ازگن که در منطقه چم چیت قرار دارد و بسیاری از گردشگران از وجود آن اطلاعی ندارند، همچنین آشنایی با روحیه مهمان‌نوازی مردم استان از دیگر اهداف ما بود.

بهاروند اما در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به زیرساخت‌های گردشگری نیز توضیح داد: ببینید در مورد مراکز اقامتی باید بگویم تعداد این مراکز مواقع عادی مناسب است، اما هنگام پیک گردشگری نه‌تنها استان بلکه تمام کشور با کمبود زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی مواجه است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال دو هتل چهار ستاره به هتل‌های استان اضافه خواهد شد، تأکید کرد: انتقاد من بیشتر نسبت به کیفیت مراکز اقامتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نقش فرهنگ و آداب در جذب گردشگران

مجری قطار گردشگری لرستان نیز با اشاره به اینکه از اقصی نقاط کشور نماینده شرکت‌های گردشگری را دعوت کردیم، تأکید کرد: امیدواریم این برنامه بتواند دیدگاه گردشگران را پس از سیل نسبت به استان تغییر دهد زیرا بسیاری از گردشگران تصورشان این بود که سیل مسیرهای گردشگری را در همه استان تخریب کرده است.

حامد خلیلی بیان کرد: در این برنامه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان به گردشگران معرفی می‌شود البته در این فصل مقصد و خواست گردشگران طبیعت استان است.

وی گفت: علاوه بر معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فرهنگ و رسوم مردم استان مانند موسیقی محلی، سیاه‌چادرها نیز مدنظر ما بود که بدون شک تأثیر فراوانی بر جذب گردشگران دارد.

انتهای پیام/

گزارش از نسرین صفربیرانوند

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×