دوشنبه , ۱۱ تیر ۱۴۰۳ 2024 - 07 - 01 ساعت :
» اجتماعی » ماجرای تجمعات اعتراض آمیز معلمان حق‌التدریسی در لرستان/ آموزش و پرورش شفاف سازی کرد
اجتماعی - اقتصادی - پیشنهاد سردبیر - تاپ 2 - سایر

ماجرای تجمعات اعتراض آمیز معلمان حق‌التدریسی در لرستان/ آموزش و پرورش شفاف سازی کرد

۱۰ مهر, ۱۳۹۸ 4۰

ماجرای تجمعات اعتراض یکی از موضوعاتی که سیستم آموزشی ظرف سال‌های اخیر نه تنها در لرستان بلکه کل کشور با آن مواجه است تعیین تکلیف و جذب نیروهای حق التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی است که هر از گاهی به ویژه با شروع سال تحصیلی خبر ساز می‌شود.

نیروهای حق‌التدریسی که با امید استخدام در آموزش و پرورش روزها و سال‌ها به تدریس در مدارس، آموزشگاه‌ها و موسسات متخلف دولتی و غیر دولتی مشغول بودند، اما به دلایلی بلاتکلیف به دنبال راهکاری برای برون رفت از مشکل می‌اندیشند.

ظرف چند روز گذشته تجمع تعدادی از نیروهای حق التدریسی، آموزش‌یاران نهضت سواد آموزشی و مربیان پیش دبستانی در محل آموزش و پرورش لرستان تجمع و خواستار تعیین تکلیف خود شدند. در همین رابطه مدیرکل آموزش و پرورش لرستان به منظور اطلاع‌رسانی وضع نیروهای حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی استان در جمع اصحاب رسانه توضیحاتی را مطرح کرد.

توضیحات در مورد قانون تعیین تکلیف نیروهای حق التدرسی رضا زینی‌وند مقدم با اشاره به قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریس و نیروهای نهضت سواد آموزی اظهارکرد: پس از پیگیری‌های متعدد نمایندگان قانونی را مصوب سپس به دولت اعلام کرد، وزارت آموزش و پرورش نیزبه همه واحدهای زیر مجموعه این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد.

وی افزود: سال ۱۳۹۴ تبصره ۱۰ ماده ۱۷ همین قانون توسط مجلس مصوب شد، که بر اساس آن سال ۱۳۹۴ هشت هزار پرونده نیروهای حق التدریسی، آموزشیاران نهضت سواد آموزی، مربیان پیش دبستانی، سرباز معلم و نیروی خدمت تشکیل شد که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ بیش از یک هزار نیرو جذب و بکارگیری شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۷ به دلیل عدم صدورمجوز، عدم تخصیص اعتبار و وجود نیروی مازاد در برخی از مناطق و شهرستان‌ها قانون جذب و بکارگیری این نیروها متوقف شد، عنوان کرد: اما ۲۸/۱/ ۹۸ طی بخشنامه ۷۱۰/۵ وزارت آموزش و پرورش قانون جذب نیروهای حق التدریس و نهضت سواد آموزی، سرباز معلم، مربیان پیش دبستانی بین سال‌های ۷۹ تا ۹۲ را ابلاغ کرد.

زینی‌وند ادامه داد: آموزش و پرورش لرستان نیز متعاقب بخشنامه کارگروه منطقه‌ای، شهرستانی و استانی را تشکیل و بررسی ۶ هزار پرونده را آغاز کرد که پس از بررسی ۸۰۰ نفر نیروی حق التدریسی، سرباز معلم ، مربی پیش دبستانی و ۳۲۰۰ آموزشیار نهضت سواد آموزی مورد تایید کارگروه استانی و هیات اعزامی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت، در مجموع پرونده ۴۵۰۰ نفر تایید شد.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها با دقت نظر و مستند به قانون و مدارک موجود انجام گرفت، در این میان حق هیچ کسی ضایع نشد و حق به حق دار رسید، در وهله اول یکی از اهداف ما شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی نیروهای حق‌التدریسی بود.

مدارک مورد نیاز برای نیروهای حق التدریسی

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه به مدارک مورد نیاز برای تایید نیروهای حق التدریسی، آموزشیارن نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی اشاره و اظهار کرد: فیش حقوقی واریزی سال‌های ۷۹ تا ۹۲، فیش بیمه، برگه گزینش برای ورود به مدارس دولتی از سال ۷۹ تا ۹۲ و قرارداد یا ابلاغ آموزش و پرورش مدارکی است که افراد باید داشته باشند.

زینی‌وند اما در مورد بکارگیری این نیروها توضیح داد: پس از تایید کارگروه استانی و کشوری کدی برای این افراد صادر می‌شود، اما طبق بخشنامه بکارگیری نیروهای حق التدریسی زمانی امکان پذیر است که نیروی مازادی وجود نداشته باشد و در صورت عدم نیاز تکلیف از آموزش و پرورش ساقط می‌شود.

وی گفت: نیروهای حق التدریسی باید به این نکته توجه کنند موضوع بکارگیری صرفا به صورت قرارداد است و ربطی به استخدام ندارد، زیرا استخدام تنها از طریق برگزاری آزمون امکان پذیر است.

علت تجمع، موضوع بکارگیری

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از علل تجمع نیروهای حق التدریسی موضوع بکارگیری آنها بوده بیان کرد: در خصوص بکارگیری نیروهای حق التدریسی که نیمی از مجموع کل نیروهای حق التدریسی کشور را تشکیل می‌دهند امروز مکاتبه‌ای با وزارت انجام داده‌ایم که جواب آن را دریافت کردیم.

زینی‌وند افزود: معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت اموزش و پرورش این چنین پاسخ داد بکار گیری نیروهای حق التدریسی آزاد واجد شرایط قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ بر اساس رشته ، دوره تحصیلی، جنسیت، سنوات همکاری و سقف ساعت حق التدرسی تخصیص یافته و درصورت نیاز امکان پذیر است اما هر گونه بکارگیری بیش از سقف تخصیص یافته مجاز نیست و تصرف در اموال دولتی تلقی می‌شود.

وی عنوان کرد: معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت همچنین بکارگیری نیروهای حق التدریسی در صورت داشتن نیروی موظف فاقد ابلاغ تدریس در رشته شغلی و جنس مرتبط درمنطقه آموزشی را مجاز ندانسته است.

نیروهای حق التدریسی نگران بکارگیری نباشند

این مقام مسوول تاکید کرد: بکارگیری نیروهای حق التدریسی براساس نیاز منطقه، نبود نیروی مازاد، عدم تمایل نیروهای به اضافه تدریس و استفاده از نیروی بومی واجد شرایط است که در شهرستان‌ها و مناطق الیگودرز، دورود، ازنا، بروجرد، اشترینان ، ززو ماهرو و سیلاخور با توجه به نیاز مبرم از این نیروها استفاده کرده‌ایم.پ

زینی‌وند با اشاره به اینکه نیروهای حق التدریس بر خلاف سال‌های گذشته سرگردان نیستند، تاکید کرد: قطعا سال‌های آینده با توجه به اینکه تعداد بازنشستگان با نیروهای ورودی متناسب نیست امکان جذب نیروهای حق التدریسی سالی یک هزار نفر وجود دارد، قطعا اولویت با این افراد است و اگر استان دیگر اعلام نیاز کند ما به صورت محرمانه پرونده افراد را برای بکارگیری ارسال خواهیم کرد.

علت تجمع‌های اخیر

رئیس اداره مالی آموزش و پرورش لرستان نیز در این نشست به علت تجمع نیروهای حق التدریسی اشاره و گفت: یک سری از افرادی که واجد شرایط نبوده و سوابقشان تایید نشده در این تجمع حضور داشتند، برخی از این افراد جعل مدرک کرده بودند و سوابقشان تایید نشد.

پرویز موسی‌پور افزود: یکی دیگر از تجمعات مربوط به مربیان پیش دبستانی هستند که براساس بخشنامه باید در مدارس دولتی فعالیت کرده و حقوق خود را از منابع دولتی دریافت کرده باشند که متاسفانه تعداد قابل توجهی از مربیان پیش دبستانی فاقد این مدرک هستند.

وی گفت: علاوه بر مازاد نیرو در بسیاری از مناطق استان با عدم نیاز مواجه هستیم و این دست ما را برای بکارگیری نیروهای حق التدریسی می‌بنند. آمیز معلمان حق‌التدریسی در لرستان/ آموزش و پرورش شفاف سازی کرد./فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×