چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳ 2024 - 07 - 03 ساعت :
» اجتماعی » مهر بی‎دریغ مادر حتی در سرای سالمندی!
اجتماعی - پیشنهاد سردبیر - تاپ 2 - سایر

مهر بی‎دریغ مادر حتی در سرای سالمندی!

۱۲ مهر, ۱۳۹۸ 2۰

حرف‎هایش در خاطر خیلی‎ها ثبت شده است روزی که خطاب به تنها فرزندش که او را به خانه سالمندان سپرد، بر پشت دست خودش می‎زند و با بغضی از سر ناچاری می گوید : آخرش کار خودت را کردی!

همان مادر را بسیاری هنوز با این تصویر در ذهن دارند که، روزها و روزها بعد از ماندنش در خانه سالمندان برکتی بروجرد، سیب های درختان محوطه را می چیند و در کیسه ای زیر تختش برای فرزندش نگه می دارد و همیشه سهمی از غذا و خوراکی هایش را جدا می گذارد تا روزیکه پسر می آید به او بدهد هر چند پسر تا روز مرگ مادر توان بردن او را به خانه نداشت!

دلتنگی ها ، بی تابی و بغض های آن مادر ، زمانیکه دیگر از خانه جدا می شود  را کارکنان سرای سالمندان برکتی هنوز در خاطرشان دارند،  فارغ از هر گونه قضاوتی در مورد سرای سالمندان که بدون شک بیشترین تلاش می شود تا سالمندان دوران بی دغدغه ای را سپری کنند آنچه سالمندان را می آزارد این فراق و این جدایی از خانه است.

که در مورد اولین بانوی سالمندی که به سرای سالمندان برکتی بروجرد آن روزها که این موسسه تازه راه اندازی شده و هنوز کسی غیر از او نبود این دلتنگی ها و ناله ها و بغض ها بیشتر بوده است.

ولی سال های سال در همان جا زندگی می کند  و به مرور تعداشان بیشتر می شود و بعد از چند سال از دنیا می رود اما آنچه که از او در ذهن تک تک کارکنان این موسسه که اغلب افتخاری در این موسسه فعالیت دارند ماندگار شده است همان مهر و محبت بی دریغ و بی انتهای مادری اوست که نثار تنها فرزندش می کند حتی زمانیکه او را به خانه سالمندان می سپارد.

 سرای سالمندان برکتی بروجرد  در ویلایی  دور از هیاهوی شهر قرار دارد؛آرامشی زیبا در محوطه حاکم است که این آرامش فارغ شدن از هر آنچه ازدحام و هیاهوی شهر است را از باد پاییزی روزهای آغازین پاییز که زوزه ملایمش برگ های خشک و شاخه های آشفته بیدمجنون های محوطه را به بازی گرفته است بیشتر می توان احساس کرد.

از ورودی سرای سالمندان تا قسمت ورودی که سالمندان و اتاق های آنها مستقر شده است راهی چند ۱۰ قدمی وجود دارد که از دور بانوی سالمندی پیداست،   دستش را سایبان دیدگانش کرده و چشمانش را تنگ کرده که تلاش او برای اینکه بداند چه کسی دارد می آید را می توان احساس کرد.

نزدیکترش که می رسی ، می گوید خیلی خوش آمدی ! و به گرمی می خواهد در آغوشت بگیرد! و تلاش می کند تا با کمک واکری که پیش رویش قرار دارد بلند شود! می گوید ؛ همسرم چندین سال است فوت کرده است و بعد از مکثی و چهره ای که در هم می رود می گوید چه باید کرد، اجاق کور هستم! منظورش این بود یعنی فرزندی ندارد!

با لبخند و قامت نیم خیز به داخل تعارف می کند! اتاق هایی با تخت هایی که حالا دیگر همین تخت ها تمام زندگی آنها شده است.

هر اتاقی نامی دارد ، نامی همچون، بهشت، صداقت، آرامش و مهربانی تا این اتاق ها با این عناوین نمادین، بخشی از ویژگی های راستین این مادران را به رخ بکشانند. تابلوهایی آراسته به شعرهایی ناب از شعرای بی همتای این سرزمین بر اتاق های این مادران خودنمایی می کند ؛ از جمله تابلویی با خط نستعلیق این بیت  حافظ بزرگ را در خود دارد ؛  اوقات خوش آن بود که با دوست بسر شد، باقی همه بیحاصلی و بیخبری بود.

برخی روی تخت هایشان خوابیده اند برخی نحیف و لاغر آنچنان که گاه باید درست بالای سرشان بروی تا تشخیص بدهی کسی زیر این پتوها خوابیده است و برخی روی همین تخت ها نشسته اند و با همدیگر صحبت می کنند و هر فرد جدیدی که وارد می شود را به سوی خود فرا می خوانند و با او حرف می زنند.

برخی سرحال و پرانرژی آنچنان با دیدنت شاد می شوند که گویی عزیزی که سال ها منتظر آمدنش هستند را دیده اند و آنچنان محکم در آغوشت می کشند که می گویی این همه مهر و صفا را کجا باید همانندش را دید!

همه در یک ویژگی اشتراک دارند، از خانه جدا افتاده اند و گویی در هر حال انتظار این را می کشند که روزی به خانه بازگردند حتی اگر اطمینان داشته باشند هیچ کسی را پشت درهای سرایی که در آن به سر می برند را نداشته باشند.

سرای سالمندان برکتی بروجرد با ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر

سرای سالمندان برکتی با عنوان ؛ مرکز توانبخشی و مراقبتی نگهداری شبانه روزی سالمندان برکتی، موسسه ای خیریه است که واقف آن مرحوم حاج اسدالله برکتی است این موسسه توسط هیات مدیره و تحت نظارت اداره  بهزیستی استان لرستان شهرستان بروجرد اداره می شود . و این موسسه به مدیر عاملی جواد تابع جماعت ، کارفرما و رئیس هیات مدیره احمد علایی و مدیر فنی و داخلی شهردازد سجادیان اداره می شود.

شهرزاد سجادیان مدیر داخلی و فنی سرای سالمندان برکتی گفت: از اولین سالمندی می گوید که همزمان با افتتاح و راه اندازی این مرکز ، توسط تنها پسرش به آنها سپرده می شود تا در سرای سالمندان نگهداری شود و چگونه تک تک پرسنل و کارکنان سرای سالمندان همدم آن لحظان سخت مادری شده اند که ناله ها و گریه هایش بغض جدایی از خانه و خانواده را دارد.

وی افزود: آن مادر مهربان با اینکه روز نخست بر پشت دست خودش زد و خطاب به پسرش گفت؛ آخر کار خودت را کردی؟! اما خوراکی و سیب هایی که از باغ محوطه سرای سالمندان می چید را در کیسه ای جمع می کرد و زیر تختش برای پسر نگهداری می کرد.

سجادیان گفت: در اینجا، تمام افرادی که فعالیت دارند با توان و عشق فارغ از مادیات و نگاهی عاطفی و معنوی وبعبارتی بصورت افتخاری مشغول به کار و فعالیت هستند با صبوری و مهربانی ، بی تابی ها و بیقراری های سالمندانی که خواسته یا ناخواسته سرای سالمندی محل زندگی شان شده است را تحمل می کنند و با خنده و شادی و دلخوشی های ریز و درشت آنها همراه هستند.

وی گفت:  ظرفیت سرای سالمندان برکتی ۳۰ نفر است که در هشت اتاق با ظرفیت بین ۲ تا ۶ نفر ، قرار دارند و کهن سال ترین آنها ۱۰۸ سال و کم سن ترین آنها ۶۰ سال دارد.

مدیر داخلی و فنی سرای سالمندان برکتی گفت: این مرکز تحت عنوان مرکز توانبخشی و مراقبتی ، نگهداری شبانه روزی سالمندان برکتی است که در واقع موقوفه مرحوم حاج اسداله برکتی است.

سجادیان گفت: در این مرکز ۶ نفر مراقب یا مددیار داریم که کارهای شخصی و بهداشتی سالمندان را انجام می دهند و تیم توان بخشی نیز شامل پزشک، پرستار، روانشناس، فیزیوتراپ، کاردرمان، مددکار اجتماعی، کارشناس تغذیه و مربی های آموزشی هوشی و حرکتی است .

وی افزود: مراقبین و پرستاران بصورت ۲۴ ساعته کار می کنند و تیم توانبخشی نیز با توجه به دستورالعمل در طول ماه همکاری می کنند.

سجادیان با اشاره به برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی که برای کارکنان فعال در این مرکز برگزار می شود گفت: مراقبین و پرستاران و همه کارکنان این مرکز بصورت دوره ای دوره های آموزشی لازم در خصوص مراقبت و نگهداری از سالمندان را آموزش می بینند .

وی افزود: همین آموزش های مختلف کمک می کند تا پرسنل نکات مهم رفتار با سالمندانی که اکنون تنها یک تخت همه زندگی آنها شده است بدرستی رفتار کنند و بیتابی ها و نارحتی های احتمالی و گاه بگاهی آنها را بدون کمترین ناراحتی بشنوند و همچنان مهربان باشند.

مدیر داخلی سرای سالمندان برکتی با اشاره به دید و بازدیدهای عمومی که از این مرکز می شود گفت: سالمندان واقعا از این دیدارها خوشحال می شوند و با وجود اینکه تلاش می شود یکنواختی زندگی آنها با اجرای برنامه های مختلف به حداقل برسد ولی باز همین دیدارها ، روحیه آنها را تازه می کند و خوشحال می شوند.

در لرستان سه مرکز نگهداری شبانه روزی از سالمندان وجود دارد که این مراکز شبانه روزی خاص سالمندانی است که خانواده ای ندارند و یا خانواده قادر به نگهداری از آنها نیست. یکی از این مراکز بصورت زنانه و مردانه مرکز نگهداری سالمندان صدیق در خرم آباد، یک مرکز به نام مرکز برکتی خاص زنان و مرکزی دیگر با نام مرکز امام علی خاص مردان در بروجرد است.

۱۲.۸ درصد جمعیت بروجرد سالمند است

بر اساس آخرین سرشماری از جمعیت ۳۲۶ هزار و ۴۵۲ نفری شهرستان بروجرد تعداد ۴۱ هزار و ۸۹۹ نفر جمعیت معادل ۱۲/۸ درصد بالای ۶۰ سال هستند که بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی آن جمعیت پیر محسوب می شوند.

پوران دخت قاسمی ، مسئول دبیرخانه شورای ساماندهی امور سالمندان اداره کل بهزیستی لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درصد جمعیت سالمند شهرستان بروجرد بنا بر سرشماری سال ۹۰ میزان ۹/۸ درصد بود که این آمار در سال ۹۵ یعنی به مدت پنج سال به ۱۲/۸ درصد افزایش یافته است.

لرستان رو به پیر شدن است

بنا بر گفته مدیر کل بهزیستی لرستان، در لرستان نیز جمعیت رو به پیر شدن است بطوریکه جمعیت سالمند این استان که بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ به میزان ۷.۸ درصد بوده در سرشماری سال ۱۳۹۵ به میزان ۱۰.۲ درصد رسیده است.

در مجموع بنا بر آمارهای رسمی سازمان های جهانی ، دنیا در حال پیر شدن است و این روند سالمندی در ایران نیز شتاب گرفته است بطوریکه پیش بینی می شود تا هشت سال دیگر جمعیت سالمندی به بالای ۱۰ درصد  و تا ۳۳ سال دیگر به بیش از ۳۰ درصد می رسد.

سالمندی و سالمندشدن جمعیت یک جامعه می تواند یک فرصت باشد که به توسعه پایدار آن جامعه می انجامد به شرطی که سالمندان به حال خود رها نشوند و برای این دوره برنامه تدوین کرد.

باید یادآور شد که؛ یک جامعه به توسعه پایدار نخواهد رسید مگر اینکه برای تمام اقشار جامعه برنامه مدون داشته باشد در همین راستا در برنامه سوم توسعه موضوع تشکیل شورای سالمندی مورد توجه قرار گفت و در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفت تا این شورا بتواند با تامین نیازمندی های سالمندان ، جامعه را در مسیر توسعه پایدا ر و متوازن قرار دهد.ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×