شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳ 2024 - 07 - 06 ساعت :
» اجتماعی » وقفی ماندگار برای آبادانی آینده ایران/ خیر لرستانی از سختی و شیرینی‌های مدرسه‌سازی می‌گوید
اجتماعی - اقتصادی - پیشنهاد سردبیر - تاپ - سایر - فرهنگ و هنر - گفت و گو

وقفی ماندگار برای آبادانی آینده ایران/ خیر لرستانی از سختی و شیرینی‌های مدرسه‌سازی می‌گوید

۴ آبان, ۱۳۹۸ 5۰

علی‌محمد رضوی یکی از صدها خیر مدرسه‌ساز لرستانی است که عشقش به ایران و ایرانی مثال‌زدنی است.

اولین باری که آقای رضوی را دیدم به‌روزهای پس از سیل ویرانگر پلدختر باز می گردد که او همراه با تعدادی از خیرین مدرسه ساز کشور جهت بررسی میزان خسارات واردشده به اماکن آموزشی مناطق سیل‌زده در شهرستان پل‌دختر حضور پیداکرد.

در آن روز وضعیت روحی مردم پل‌دختر براثر خسارت‌های که به شهر وارد شده بود بسیار بد بود و همین عامل سبب شد که خیرینی که در منطقه حضور داشتند با توجه به وضع نامناسب شهر بسیار ناراحت باشند.

من نیز پس از آگاهی از اینکه رضوی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان است نزد او رفتم و با او یک گفت‌وگو تهیه کردم اما چیزی که در آن روز برای من بسیار تعجب‌آور بود این بود که او برخلاف اکثر مسؤولان استان که روحیه خود را باخته بودند در آن روزهای سخت از آبادانی تمامی مدارس مناطق سیل‌زده صحبت می‌کرد.

امروز پس از گذشت ماه‌ها از آخرین دیدارم با آقای رضوی تصمیم گرفتم که به مناسب روز وقف با او که سال‌ها است عمر خود را وقف مدرسه‌سازی کرده است گفت‌وگویی انجام دهم که مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در این گفت‌وگو به شرح ذیل است.

او در پاسخ به پرسش من که چرا خیر شده‌ای؟ پاسخ می‌دهد: کمک کردن به هم نوع  در ذات تمامی انسان‌ها وجود دارد اما بعضی از آن‌ها به علت مشکلات مالی و آشنا نبودن به راه‌های کمک در این وادی حضور ندارند.

این خیر لرستانی ادامه می‌دهد: در دوران کودکی خود شاهد بودم که پدربزرگم در تمامی کارهای خیر منطقه حضور پیدا می‌کرد و همین اخلاق او باعث شد که من این راه را ادامه دهم.

اوضاع نامناسب مدرسه دوران تحصیل جرقه خیر مدرسه ساز شدن

از او در مورد اینکه چرا برای کمک به مردم به ساخت مدرسه روی آورده است سوال می‌کنم  و او در پاسخ  می‌گوید: زمانی که به مدرسه می‌رفتم اوضاع ساختمان مدارس بد بود و دانش‌آموزان آن زمان نمی‌توانستند در این محیط احساس آرامش کنند همین عامل باعث شد که از همان کودکی به فکر ساخت مدارسی باشم که دانش آموزان از بودن در آن‌ها احساس خوشحالی کنند.

۳۰ درصد مدارس کشور توسط خیرین ساخته می‌شود

رضوی بابیان سابقه‌ای از مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار داشت: این مجمع یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت‌های آن برجذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است.

او با اشاره به اینکه این نهاد مردمی از سال ۱۳۷۷ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده، افزود: طی دو دهه فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور سهم آن‌ها در ساخت کل مدارس کشور را به حدود ۳۰ درصد رسیده است. به‌عبارت‌دیگر از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، امروز بالغ‌بر ۱۰۷ هزار کلاس درس به همت خیرین مدرسه‌ساز ساخته‌شده است.

ساخت ۳۴۵ مدرسه توسط خیرین تا ابتدای فروردین ماه در لرستان

خیر لرستانی با ارائه کارنامه‌ای از فعالیت‌های این مجمع در لرستان بیان می‌کند: مجمع خیرین مدرسه‌ساز در لرستان از سال ۸۰ فعالیت خود را با ۲۵ عضو آغاز کرد و توانست تا قبل از سیل امسال ۳۴۵ مدرسه در لرستان تأسیس کند همچنین این نکته قابل‌توجه بوده که تعداد اعضای این مجمع در حال حاضر به یک هزار و ۱۷۰ نفر رسیده است.

ساخت و تکمیل ۶۲مدرسه در استان  پس از سیل ویرانگر امسال

او در پاسخ به سؤال من در مورد فعالیت‌های این مجمع در سیل فروردین‌ماه لرستان پاسخ می‌دهد که پس از سیل با توجه به میزیان خسارات واردشده به مناطق سیل‌زده تصمیم گرفتیم که بازسازی ۶۲ مدرسه را در استان بر عهده بگیریم که برای تعمیر و ساخت این مدارس تا به امروز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان جذب کرده‌ایم که تعدادی از این مدارس تکمیل و مابقی نیز انشاالله به‌زودی تکمیل شود.

رضوی در ادامه مصاحبه با اشاره به اینکه حدود سه هزار و ۵۰۰ مدرسه در لرستان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، اظهار داشت: برای تعمیر و بازسازی این مدارس بایستی تمامی خیرین استان به کمک دولت بیایند.

ایجاد مدارسی که کودکان در آن ها خوشحال باشند مهمترین آرزوی زندگی من است

 خیر لرستانی در ادامه صحبت‌های خود به مهم‌ترین هدف خود درزندگی پرداخت و گفت: تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا در آینده هیچ کودکی لرستانی از محیط نامناسب مدرسه ناراحت نشود و در تمام مدارس استان امکانات آموزشی نوین نصب گردد.

محیط مدرسه درست شود مشکلات جامعه در آینده حل می‌شوند

او در پاسخ به این سؤال که چرا خیرین کشور و استان نگاه ویژه‌ای به ساخت مدارس دارند می‌گوید: اگر بتوانیم محیط مدرسه را در عمل همانند خانه دوم دانش آموزان کنیم آن‌ها با عشق و علاقه بیشتری به تحصیل می‌پردازند و همین افراد در آینده با موفق شدن در تمامی رشته‌های دانشگاهی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه را حل می‌کنند.

شیرین ترین لحظات زندگی نیز هنگامی است که شور و نشاط دانش آموزان هنگام ورود به مدرسه جدیدشان را می‌بینم

رضوی در پرسش به این سوال که زیباترین و تلخ ترین لحظات زندگی او چه زمانی است، می‌گوید:  وقتی در منطقه‌ای حضور پیدا می‌کنم و می‌بینیم که کودکان در فضای آموزشی نامناسب تحصیل می‌کنند بسیار ناراحت می‌شوم و شیرینی‌ترین لحظات زندگی نیز هنگامی است که شور ونشاط دانش آموزان هنگام ورود به مدرسه جدیدشان را می‌بینم.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان در پاسخ به این پرسش که مرحوم حافظی چگونه شخصیتی بود، گفت: او یک وطن‌دوست واقعی بود و در تمام دوران زندگی خود به دنبال ساخت مدارس برای دانش آموزان سراسر این مرز و بوم بود  و در تمام مجالسی که به‌عنوان سخنران دعوت می‌شد تنها مردم و مسؤولان را به فعالیت در حوزه مدرسه‌سازی تشویق می‌کرد./فارس

گفت‌وگو از محمد عبدالله زاده

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×